APE KE JADAH " SAPU MALAYSIA"....

INDONESIA VS MALAYSIA


saya terkejut jugak minggu ini apabila Malaysia banyak berlembut dengan negara Indonesia yang mana kita melihat indonesia semakin melampau dalam menghetam Malaysia

kes yang senstif bagi saya :
MEMBAKAR BENDERA MALAYSIA :

malaysia dianggap sangat bersopan kerana apabila pemimpin pertama negara meanggap bahawa membakar bendera di indonesia itu tidak melibatkan semua rakyat indonesia tetapi hanya segelintir sahaja, ape ke jadahnya ini...

MEBAKARKAN SEMANGAT MEMBENCIKAN MALAYSIA :

media indonesia juga sangat melampau apabila menyampaikan berita supaya meujudkan semangat bencikan malaysia, dapat dilihat kebenciaan ini apabila mereka mengangkat BULUH RUNCING untuk membunuh rakyat malaysia, ape ke jadahnya ini...
ISTILAH SAPU MALAYSIA :

saya geram jugak apabila mereka mengatakan sapu malaysia ape maksud dengan perkataan ini, mereka mengadakan demostrasi dengan meanggkat sepanduk dengan menyatakan SAPU MALAYSIA , ape ke jadahnya ini....

MASALAH BUDAYA :

ini dapat dilihat apabila budaya menjadi masalah pertikaian dalam masyarakat di sana mereka mengatakan kita banyak meniru mereka seperti tarian pendet...ape ke diorang ingat semua budaya atok diorang punya ke, ape ke jadahnya ini

KITA LIHAT APE MALAYSIA BERI KEPADA INDONESIA:

1 ) AMAH DI BERIKAN KERJA SEBAGAI PEMBANTU RUMAH,
MALAH BARU-BARU INI DI MINTA PULA NAIK GAJI...CERMIN DULU APABILA NK MINTAK NAIK GAJI...DUDUK UMAH FREE, BAJU FREE, TAK KAN NK MINTAK NAIK GAJI LAGI

2) DI BERI PELUANG KERJA SEBAGAI BURUH,
LIHAT SAHAJA RAMAI PEKERJA DI SEKTOR PEMBINAAN APE XCUKUP LAGI KE MALAYSIA BERI

3) ADA MELAKUKAN PERNIAGAAN YANG BESAR,
KEADAAN DAPAT DILIHAT DI CHOW KIT, RAMAI MAT INDON MENGUASAI PERNIAGAAN DI SANA APE TAK CUKUP LAGI KE...

saya juga dapat call dari kawan saya ape diorang kata kat saya:
"bir, aku kena tukar imej sekarang dan becakap guna loghat indon walapun berasal dari kelantan...geram juga aku , kita bagi dio kijo kat malaysia nk bunuh kito pulok...nk balik bir, takot aku..."

bagi saya pulak kalau boleh nk je suruh semua mat indon ni balik dan blah je dari malaysia kerana di sebabkan mereka juga banyak terjadi masalah sosial di malaysia ini...

renung2 kan dan selamat memberi komen............GERAMNYA




6 comments:

Muhammad 'Aizat bin Anwar Apandi said...

salam satu malaysia bukan sapu malaysia...
rakyat kita di indon-5,800 org pelajar dan profesionalisme
rakyat indon di malaysia-1.8 juta orang...
pak bambang kata,kalo rakyatnya buat bukan2 pd rakyat malaysia maka impaknya ada pada rakyat indon di malaysia....
kang elok kalo org indon sdr yang baca :)

Mohamad Shaiham Bin Ibrahim said...

Salam,

Aku mencadangkan gerakan mahasiswa perlu bertegas dalam hal ni... gunakan kekuatan yang ada pada golongan muda untuk mendesak Kerajaan membawa pulang rakyat Malaysia yang berada di Indonesia sekiranya keadaan semakin teruk...

Aku diluar ini akan cuba menggerakkan beberapa NGO untuk mendesak kerajaan perkara yang sama.

Kerajaan kita perlu menunjukkan ketegasan memandangkan kerajaan Indonesia tidak tegas..Berikan tekanan kepada pemimpin politik di Indonesia...

Media-media kita sekarang perlu membuka mata, jangan hanya memikirkan keuntungan semata2.. media perlu mengajar media untuk tahu menjaga perkara2 sensitif... BOIKOT FILEM INDON, LAGU INDON dan segala yang berkaitan dengan mereka.

Kita semua perlu lakukan langkah2 realistik dan praktikal dan bukan berpeluk tubuh....

sabir said...

bagus juga pendapat korang ttp aku tgk malaysia ni banyak berlembut la...mcm bapok je....tp xpe aku gram kt orng indon...sapu indon pulak

haziQah said...

stuju dgn pndapat shaiham.boikot indonesia.buat pe kalau kte berlembut dgn org tp org mkn kite.kite je kna mnjaga hati.di phiak kita mkn hati

tp mampu ke nak boikot lagi2 lagu indon sering berkumandang di radio2 malaysia.lagu malaysia? hmrph..haram nak ada kat radio indon

wah..sabir smakin lantang bersuara.chaiyok2! :D

izzuddin2020 said...

malaysia sedang menggunakan pendekatan 'tarik rambut dalam tepung'...

kita boleh menggunakan tindakan boikot filem dan apa sahaja yang melibatkan ekonomi mereka..

jangan kekerasan..silap jalan undang kemusnahan!

sabir said...

asyik tarik tepung je...bla nk tarik bulu pulak