BIROTATANEGARA


hari ini adalah hari yang memberi kesempatan kepada aku untuk menulis pasal BTN yang mana menjadi isu hangat pada masa kini... Isu bermula apabila kerajaan negeri selangor dan peneng melarang kakaitangan untuk menyertai btn.... seperti mana aku tahu sewaktu aku berpratikal xda pn yang menyatakan bahawa btn adalah kaki kepada BN... itu adalah sama sekali... tujuan btn adalah untuk memupuk semangat patriotisme bagi masyarakat yang mana penting bagi semua masyarakat..contih dapat di lihat apabila pelajar yang hendak keluar negara akan di beri pendedahan kepada sejarah negara yang mana dapat dilihat apbila mereka ada disana adalah merupakan DUTA KECIL NEGARA...ape masalah btn itu kaki kepada bn pulak... bagi modul pulak dapat dilihat adalah bersesuaian kepada semua lapisan masyarakat yang mana sesuai bagi semua masyarakat yang mana selaras dengan gagasan 1 MALAYSIA..kenyatan mantan P.M yang mana menyatakan perlu dikekalkan modul btn, pada pendapat aku amat bersetuju dengan modul yang sedia ada...

YANG MENJADI PERSOALAN DIDALAM KEPALA OTAK AKU ADALAH BAGAI MANA KERAJAAN SELANGOR DAN KERAJAAN PULAU MUTIARA HENDAK MEMBUAT MODUL MEREKA SENDIRI..ADAKAH MEREKA MENCILOK MODUL BTN JUGA...
BAGI PENDAPAT AKU KESELURUHAN IALAH AKU AMAT BERSETUJU BTN DI KEKALKAN DALAM MENYAHUT GAGASAN 1MALAYSIA

2 comments:

haziQah said...

akhirnye updet jgk stelah skian lama :)

aiyoo..npe tulisan color2 ni..tak nmpak la..susah nak baca..
kalu ikut pnglaman sy yg png g btn, cramah dia agak mmbsuh minda..dan mungkin juga bleh mmbuat org mnympah huhu..
tp yg LDK, ok la..mcm bse je

Mohamad Shaiham Bin Ibrahim said...

Assalamualaikum WBT,

Silap post komen kat entry ko yg sebelum ni...

Kepada sahabatku Sabir, sini abg kau nak bagitau sikit nih... memang betul tidak dinafikan yang BTN ini sememangnya cara kerajaan untuk memupuk semangat patriotisma di kalangan anak-anak muda pelapis negara.semua modul,pendekatan, latihan, tidak lain hanaylah untuk mengorek semangat cintakan negara dalam diri kita semua...

Mari kita laungkan.... SAYA ANAK MALAYSIA.... SAYA CINTA MALAYSIA...

Akan tetapi, sayangnya.... ada wujud segelintir 'orang-orang bawahan' yang handle program BTN.. tak taulah arahan siapa, cuba mencampur adukkan fahaman politik sempit dalam program BTN.

Sebagai contoh, ada satu program kursus kepimpinan ketika di UDM suatu ketika dahulu.. saya pasti pemimpin-pemimpin pelajar UDM batch saya mesti ingat ketika itu saya kena jadi komandan kawat... jurulatih kami ketika itu (yang merupakan juga jurulatih BTN) menyampaikan khutbah politik pada kami dengan menyebut segala 'keburukan' pembangkang...

Cuba saudara Sabir jawab?? adakah itu satu aspek Patriotik??

Bagi saya, itu bukan patriotik... itu politik...

Kita kena pandai bezakan 2 perkataan yang dekat2 bunyinya... tapi macam langit ngan bumi maksudnya...

Patriotik menyebabkan kita bersatu, politik menyebabkan kita bergaduh.